Hier wat foto’s van mijn oudste autoproject. Een Ford Taunus P6 15M uit 1966 welke ik aan het restaureren ben naar (bijna) nieuwstaat.

Technische specificaties:

  • Motor: 1.5 LC V4
  • Carburateur: Solex 28 / 32 PDSIT-4
  • KM stand: 63.299
  • Bouwjaar: 1966

2006: Aanschaf

Toen ik 17 jaar was heb ik deze Taunus aangeschaft voor ongeveer 600 euro bij een verzamelaar uit Tolbert. De auto was bijna helemaal origineel, maar had wel 20 jaar stilgestaan en er zat aardig wat laswerk aan.

2006: Demontage

Ik ben gelijk begonnen met het demonteren van de auto om eerst het plaatwerk in orde te krijgen.

2007 – 2018: Plaatwerk

Het vervangen en lassen van plaatwerk was een aardige klus, maar het laatste onderdeel – de grille – is half 2018 vervangen. Daarnaast zijn oa de dorpels, spatbordranden, hoeken achter de voorwielen en de balken boven de voorvering eruit geflext en ingelast. De voorspatborden waren ook aardig slecht dus daar zijn vervangende exemplaren van een 12M voor gekomen. Omdat de koplampen anders zijn moest hier nog een klein hoekje ingelast worden.

2008 – heden: Bodem en wielophanging

Het ontdoen van de bodem, spatborden en wielophanging is niet het leukste klusje, maar wel erg belangrijk om het verdere roestproces te vertragen / stoppen. Het verwijderen van de tectiel heb ik gedaan met een krabber, petroleum en koudontvetter. Dit is een aardig vies klusje. De afwerking is grotendeels met RX5/RX10 gedaan. Ook heb ik rubbers vervangen van de aandrijving en de remmen gereviseerd.

2018 – 2019: Aandrijving

De motor heb ik gereviseerd. De kop heb ik laten vlakken en de kleppen zijn gereviseerd bij Ausma in Roden. De krukas is niet aangepakt aangezien de speling minimaal is.

2022 – heden: Montage