Hier wat foto’s van mijn oudste autoproject. Een Ford Taunus P6 15M uit 1966 welke ik aan het restaureren ben naar (bijna) nieuwstaat.

Technische specificaties:

  • Motor: 1.5 LC V4
  • Carburateur: Solex 28 / 32 PDSIT-4
  • KM stand: 63.299
  • Bouwjaar: 1966

2006: Aanschaf

Toen ik 17 jaar was heb ik deze Taunus aangeschaft voor ongeveer 600 euro bij een verzamelaar uit Tolbert. De auto was bijna helemaal origineel, maar had wel 20 jaar stilgestaan en er zat aardig wat laswerk aan.

2006: Demontage

Ik ben gelijk begonnen met het demonteren van de auto om eerst het plaatwerk in orde te krijgen.

2007 – 2018: Plaatwerk

Het vervangen en lassen van plaatwerk was een aardige klus, maar het laatste onderdeel – de grille – is half 2018 vervangen. Daarnaast zijn oa de dorpels, spatbordranden, hoeken achter de voorwielen en de balken boven de voorvering eruit geflext en ingelast. De voorspatborden waren ook aardig slecht dus daar zijn vervangende exemplaren van een 12M voor gekomen. Omdat de koplampen anders zijn moest hier nog een klein hoekje ingelast worden.

2008 – 2023: Bodem en wielophanging

Het behandelen van de bodem, spatborden en wielophanging is niet het leukste klusje, maar wel erg belangrijk om het verdere roestproces te vertragen / stoppen. Het verwijderen van de tectiel heb ik gedaan met een krabber, petroleum en koudontvetter. Dit is een aardig vies klusje. De afwerking is grotendeels met RX5/RX10 gedaan. Ook heb ik rubbers vervangen van de aandrijving en de remmen gereviseerd.

2018 – 2019: Aandrijving

De motor heb ik gereviseerd. De kop heb ik laten vlakken en de kleppen zijn gereviseerd bij Ausma in Roden. De krukas is niet aangepakt aangezien de speling minimaal is.

2022 – 2024: Montage

Juni 2024 – Reis naar Schotland!

Aangezien de Taunus naar mijn inziens ‘af’ genoeg is voor een serieuze test heb ik besloten om samen met goede vriend Peter een reis van twee week naar Schotland te maken. We zijn met de boot van IJmuiden naar Newcastle gereisd om daar vervolgens een gedeelte van de North Coast 500 (Grand Tour) route te rijden. We sliepen in een B&B, campings, twee hostels en hebben één keer wild gekampeerd.

Het links rijden wende best snel en de Taunus konden we gelukkig weer naar huis rijden 🙂 Wel hebben we wat probleempjes gehad; toen we richting Inverness reden begon de Taunus op lage toeren te stotteren (en viel uit), dit bleek een probleem met de carburateur welke we gelukkig konden oplossen. Ook merkten we vanaf de helft van de reis speling op de linker stuurkogel, dit werd tijdens de reis ook erger. Aangezien we geen nieuw onderdeel konden kopen zijn we ermee door gereden, wel de route iets ingekort en slechte wegen ontweken.

Hieronder de url naar de Polarsteps pagina van Peter: linkje